Kategórie: , , |Prečítané za 8.3 min|1664 slov|

V čase online stretiek si asi každý láme hlavu nad tým, ako by sme mohli ozvláštniť takéto stretko a siaha po nápadoch na internete, rôznych aktivitách, energizéroch, či „lámačoch ľadu“. Rada by som vám tiež poskytla niekoľko tipov, ktoré sa nám v spoločenstve osvedčili a tiež motivovali účastníkov k zapnutiu si kamier, ak s tým mali problém predtým.

1. NEDOKONČENÁ VETA

  • Rýchla hra, dobrá na začiatok stretka.
  • Animátori si pripravia jednu alebo viac viet, ktoré nemajú dokončené pokračovanie. Vybranú nedokončenú vetu povedia všetkým a každý člen ju dokončí podľa seba (môžeme ich postupne „vyvolávať“ menovite alebo ten, kto vetu dokončí posunie slovo niekomu ďalšiemu). Je dobré ak vety dokončujú aj animátori.
  • inšpirácia na vety: Včera večer som… Jedlo, na ktoré mám teraz chuť je…
    Známa osobnosť, s ktorou by som sa chcel/a stretnúť je… Dnes ma ešte čaká…
    Keby som stretol Ježiša live, povedal by som mu…

2. KAPITÁN

  • Na túto hru sú potrebné zapnuté kamery.
  • Pomôcky: stopky, pero a papier na zapisovanie, pripravený zoznam niekoľkých rôznych predmetov/vecí (podľa toho, či chceme hrať len jedno kolo alebo viac – naša skúsenosť je viac)
  • Organizácia: členov rozdelíme do skupiniek min. po dvoch (tak aby sme mali cca 3, 4 skupinky)
  • Hru je dobré prezentovať ako „príbeh“, napríklad: Predstavme si, že sme posádka lode, na ktorej musí byť, samozrejme kapitán (to budem ja animátor) a jeho verní námorníci (birmovanci, skupinka). Tí pre svojho kapitána spravia všetko a vždy mu rýchlo prinesú, čo si zažiada.
  • Každá skupinka bude mať za úlohu priniesť iný predmet/vec, o ktorú požiada kapitán. Najprv kapitán povie akú vec chce priniesť a až po odštartovaní skupinky môžu jej členovia utekať pre danú vec. S odštartovaním kapitán spúšťa časomieru, ktorá beží, až dokým každý člen skupinky nedobehne s vecou a neukáže ju na kameru. Časomieru vypína, keď posledný člen skupinky, ktorý dobehne ukáže na kameru, že úlohu splnil. Čas zo stopiek si zapíšeme, aby sme po skončení hry
    mohli spraviť vyhodnotenie. Pokračuje ďalšia skupinka, ktorá má, samozrejme, za úlohu priniesť niečo iné.
  • BONUSOVÁ ÚLOHA: Hrajú všetky skupinky naraz, za úlohu majú priniesť všetci rovnakú vec. Prvý človek, ktorý donesie vec, ktorú si kapitán želal, získava pre svoju skupinku bonus = víťaznej skupinke bonusovej úlohy sa odráta napr. 2 sekundy z ich časového skóre.
  • vyhodnotenie: každej skupinke spočítame časy z jednotlivých kôl (+ príp. bonusovej úlohy); skupinka s najmenším/najrýchlejším časovým údajom vyhráva.
  • inšpirácia ako hrať:
  • Kapitán vraví:
    1. Je čas večere a chcel by som si dať niečo dobrého pod zub, ale nemám čím. Preto chcem, aby ste mi priniesli príbor. Musí to byť: 1 lyžica, 1 vidlička a 1 nožík.
    2. Akosi sa nám na lodi ochladilo. Chcel by som, aby ste priniesli čapicu a šál, ale musíte ich mať oblečené na sebe.
    3. Dnes ráno som si zabudol umyť zuby, tak by som potreboval, aby ste šli do kúpeľne a na zubnú kefku vytlačili trocha pasty a takto pripravenú mi ju priniesli.
    4. Ako kapitán mám síce na lodi kuchára, no niekedy varím rád aj sám. Bohužiaľ mi ale chýba do varenia škorica (alebo kmín, bobkový list, čierne korenie,…). Potreboval by som, aby ste zbehli do kuchyne a priniesli mi ju.
    5. Pozerám, že v mojej kajute je nejak smutno. Chcel by som si ju vyzdobiť niečím špeciálnym, takže by som potreboval, aby ste priniesli 1 vec, ktorú považujete za najväčší gýč aký máte doma.

3. JA TIEŽ (V ČOM SOM UNIKÁTNY)

  • Každý hráč má za úlohu premyslieť si napr. 3 veci/vyjadrenia o sebe, o ktorých si myslí, že ho odlišujú od ostatných. Po chvíľke, kedy sa každý pripraví, povie jeden z hráčov svoje prvé vyjadrenie. Ak niekto z ostatných zvykne robiť to isté, vykríkne „ja tiež“. Vtedy daný hráč musí použiť druhé vyjadrenie. Ak niekto opäť vykríkne „ja tiež“, použije svoje tretie vyjadrenie. Pokiaľ sa už nikto neozve „ja tiež“, pokračuje niekto ďalší. Cieľom je povedať o sebe niečo, čo je pre mňa špecifické a nikto iný to isté nezvykne robievať. Takto sa prestriedame všetci, pričom zistíme, kto je v čom špeciálny. Na konci si môžeme dať rýchle zopakovanie, kedy sa každý „predstaví“ v čom je unikátny.
  • inšpirácia/príklad:
    A: viem korčuľovať dozadu
    B: ja tiež!
    E: ja tiež!
    A: nezjem mandarínku pokiaľ sú v nej kôstky
    C: ja tiež!
    A: viem hrať na saxofón
    *nikto nič* , pokračuje napr. hráč D
    D: keď jem, držím naopak príbor
    *nikto nič*, pokračuje ďalší
  • záver: Som Jano a viem hrať na saxofón. Som Marienka a keď jem, držím príbor
    naopak. Som … a …

4. POMIEŠANÉ OTÁZKY (ZOZNAMOVAČKA)

  • Dobrá hra na prvé stretko alebo ak sa chcete viac spoznať.
  • Pripravené otázky očíslujeme a vždy ten, kto je na rade povie nejaké číslo. Animátor prečíta otázku, ktorá sa skrýva za daným číslom. Hrajú všetci, aj animátori.
  • inšpirácia na otázky:
    o Čo rád/rada robíš vo voľnom čase?
    o Moje obľúbené jedlo je…
    o Moja obľúbená víkendová činnosť je…
    o Aký je tvoj obľúbený film?
    o Aký je tvoj obľúbený seriál?
    o Máš radšej filmy alebo seriály?
    o Prečítaš si radšej knihu alebo pozrieš film?
    o Moja najlepšia dovolenka bola v…
    o Kam by si šiel/šla najradšej na dovolenku?
    o Kde najďalej (od Slovenska) si bol/bola v zahraničí?
    o Vymysli otázku pre kohokoľvek z nás.
    o Daj akúkoľvek otázku človeku po tvojej pravici.
    o Vymysli otázku pre človeka po tvojej ľavici.
    o Aké hobby by si chcel/chcela skúsiť robiť?
    o Môj obľúbený spevák/speváčka/kapela je…
    o Keby si mohol/a stráviť 1 deň s akoukoľvek osobnosťou, kto by to bol?
    o Máš súrodencov?
    o Aký je tvoj najlepší zážitok z leta?
    o Aký je tvoj top zážitok/spomienka?
    o Čím by si chcel/a v budúcnosti byť?
    o Aká je tvoja najobľúbenejšia časť dňa?
    o Kam chodíš do školy?
    o Najradšej hrám…
    o Máš obľúbený šport? Aký?
    o Čo by si sa chcel/a naučiť?
    o Keď nie som v škole, som zvyčajne…
    o Aký predmet máš najradšej a aký nemusíš?
    o Čo rád/rada robíš keď práve nie si v škole?
    o Máš nejaký sen? (byť niekde, mať niečo, dosiahnuť niečo, a pod.)
    o Za čo si na seba najviac hrdý/hrdá?
    o Máš nejaký vzor?
    o Ak by si si mohol/mohla vybrať superschopnosť, aká by to bola?
    o Aký najdivnejší sen sa ti sníval?
    o Páči sa ti viac vyučovanie online alebo chodiť normálne do školy?
    o Akú knihu si naposledy čítal/a?
    o Ako vyzerá podľa teba ideálny relax?
    o Keď som bol/a malý/á, chcela som byť…
    o Nemám rád/rada…
    o Najväčší strach mám z…
    o Kedy máš narodeniny?

5. VIRTUÁLNE POZADIA V ZOOME

  • Mnohí možno poznáte tú hru, kedy si vopred pripravíte rôzne obrázky (alebo použijete obrázky z hry Dixit), ktoré vytlačíte, položíte na zem a ľudia majú prísť, zobrať si 1 obrázok a niečo na základe neho o sebe povedať, poprípade vysvetliť, že prečo si ten konkrétny obrázok práve v tejto chvíli vybrali.
  • Táto hra sa dá ľahko presunúť do online sveta, keď voláte napríklad cez platformu ZOOM, môžete vyzvať ostatných, aby si zmenili svoje pozadie podľa toho, ako sa buď teraz cítia, alebo vám môžu ukázať niekoho, kto je pre nich inšpiráciou, nejaký obľúbený film alebo čokoľvek iné. Fantázii sa medze nekladú.

6. ANONYMNÉ MODLITEBNÉ ÚMYSLY

  • Ak pracujete so skupinou mladých, ktorá ešte nie je dostatočne otvorená medzi sebou, tak odporúčame ozvláštniť si aj modlitbu. Mladí sa radi schovávajú za anonymitu, tak prečo to nevyužiť. Online nástroje Mentimeter či Sli.do ponúkajú možnosti otvorených otázok. Môžete si vopred niečo takéto pripraviť a cez stretko poslať mladým link, kde budú anonymne písať svoje modlitebné úmysly, za ktoré sa potom môžete buď spolu alebo aj individuálne modliť. Pripravte sa na to, že to bude silné.

7. ONLINE SPOLOČENSKÉ HRY

Máte aj vy nejaké overené tipy na rôzne aktivity, ktoré sa dajú robiť na online stretkách? Napíšte nám ich! Môžeme si aj takto spoločne v tejto ťažkej situácii pomáhať.

Ak by ste chceli ísť viac do hĺbky so svojou skupinku, odporúčame si tiež prečítať blog: Budovanie vzťahov v online svete.

Autor: Katarína Gabrielová