Princíp zapaľovania sviečok na adventnom venci nadobúda poslednou adventnou nedeľou ešte hlbší zmysel. Krátko po tom, ako zapálime poslednú sviečku, tento oheň sfúkneme, pretože sa Ježiš narodí a zaplaví svet svetlom a pokojom. Nebudeme už potrebovať adventný veniec so sviečkami, pretože sa Ježiš opäť narodí v nás a my budeme Jeho svetlo niesť v srdci a vo svojich životoch. Ježiš je Emanuel – Boh s nami! Ježiš je tu pre všetkých (“Ale anjel im povedal: „Nebojte sa. Zvestujem vám veľkú radosť, ktorá bude patriť všetkým ľuďom.” Lk 2)
V centre posolstva Vianoc je Boh lásky, ktorý poslal svojho Syna, aby bol s nami, pretože chce mať s nami vzťah. On nás nikdy neopustí a my k Nemu môžeme kedykoľvek prísť. Špeciálne k Ježišovi, ukrytému v Sviatosti oltárnej.
- Každé úsilie o svätosť, každá aktivita zameraná na uskutočňovanie poslania Cirkvi, každé napĺňanie pastoračných plánov musí čerpať potrebnú silu z eucharistického tajomstva a musí k nemu smerovať ako k svojmu vrcholu. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 60
Práve o Ježišovi v Eucharistii bude toto posledné stretnutie.
(Stretko si môžete vyskladať z nasledovných aktivít / tém / zdieľania / modlitby. Zostavte si ho podľa vašich časových možností.)
myšlienky pre prípravu témy:
* Vyskladajte si tému podľa seba a podľa ľudí, ktorým bude určená. Tu vám prinášame zopár myšlienok, od ktorých sa môžete odraziť.
- Emanuel = Boh s nami. V Ježišovom mene je skutočný prísľub. Veríme tomu, že je s nami stále? Aj keď okolnosti, pocity, rozum vravia opak?
- Eucharistia – povedz osobné svedectvo na túto tému
- Eucharistia (zdroj: O EUCHARISTII, ECCLESIA DE EUCHARISTIA):
- „Neviď v chlebe a víne jednoduché prirodzené prvky, pretože Pán povedal doslovne, že sú jeho telom a krvou; viera ťa o tom uisťuje, i keď ti zmysly hovoria iné.“ Svätý Cyril Jeruzalemský
- „Veru, veru, hovorím vám: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život“ (Jn 6, 53). Pritom nejde o metaforický pokrm: „Lebo moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj“ (Jn 6, 55).
- Poslanie Cirkvi je pokračovaním Kristovho poslania: „Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás“ (Jn 20, 21). Preto z eucharistického sprítomňovania obety kríža a zo spoločenstva s Kristovým telom a krvou Cirkev čerpá duchovnú silu potrebnú na spĺňanie svojho poslania. Tak sa Eucharistia stáva prameňom a zároveň vrcholom celej evanjelizácie, keďže jej cieľom je spoločenstvo všetkých ľudí s Kristom a v ňom s Otcom a s Duchom Svätým. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 22
- „Čo vlastne je chlieb? Je to Kristovo telo. Čím sa stávajú tí, čo ho prijímajú? Kristovým telom; no nie mnohými telami, ale jedným telom. Tak ako chlieb je len jeden, i keď sa skladá z mnohých zŕn, ktoré sa v ňom, hoci ich nevidíme, nachádzajú, takže vďaka ich dokonalému vzájomnému spojeniu sa ich rozdielnosť stráca; takým istým spôsobom sme aj my spojení navzájom a všetci spolu v Kristovi“. (Sv. Ján Zlatoústy) Argumentácia je naliehavá: naše spojenie s Kristom, ktoré je pre každého darom a milosťou, spôsobuje, že v ňom sme včlenení aj do jednoty jeho tela, ktorým je Cirkev. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 23
- Je krásne, keď môžeme spočinúť na Ježišovej hrudi ako milovaný učeník (porov. Jn 13, 25) a nechať sa preniknúť nekonečnou láskou jeho srdca. Ak má dnešné kresťanstvo charakterizovať predovšetkým „umenie modlitby“, ako potom necítiť novú potrebu dlhšie sa utiahnuť v duchovnom rozhovore, v tichej adorácii, v postoji lásky pred Kristom, prítomným v Najsvätejšej sviatosti? Koľkokrát, moji milí bratia a sestry, som mal túto skúsenosť a načerpal som z nej silu, potechu a podporu! ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 25
- “Nie je možné, aby sa vytvorilo kresťanské spoločenstvo, ak by nemalo svoj koreň a základ v slávení najsvätejšej Eucharistie.” 2. Vatikánsky koncil, dekrét Presbyterom ordinis, bod 6
- Ak Eucharistia sprítomňuje vykupiteľskú obetu kríža, sviatostne ju predlžujúc, znamená to, že z nej vyplýva aj trvalá požiadavka na obrátenie, osobná odpoveď na výzvu, ktorou sa svätý Pavol obracia na kresťanov v Korinte: „V Kristovom mene prosíme: Zmierte sa s Bohom!“ (2 Kor 5, 20). Ak teda kresťana ťaží vo svedomí ťažký hriech, pokánie prostredníctvom sviatosti zmierenia sa stáva záväznou cestou umožňujúcou plnú účasť na eucharistickej obete. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 37
- Môžeme si predstaviť pocity Panny Márie, keď počúvala z úst Petra, Jána, Jakuba a iných apoštolov slová Poslednej večere „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás“ (Lk 22, 19)? To telo, ktoré sa obetovalo a teraz je sprítomnené v sviatostných znakoch, bolo to isté telo, ktoré sa počalo v jej lone! Prijať Eucharistiu muselo pre Máriu znamenať akoby opäť prijať vo svojom lone to srdce, ktoré bilo v súlade s jej srdcom, a znovu prežívať to, čo sama zakúsila pod krížom. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 56
- Eucharistia totiž, tak ako Máriin chválospev, je predovšetkým chválou a vzdávaním vďaky. Keď Mária zvolá „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi“, nesie vo svojom lone Ježiša. Chváli Otca za Ježiša, no chváli ho aj v Ježišovi a s Ježišom. A presne to je pravý eucharistický postoj. Eucharistia je nám daná, aby sa náš život, tak ako Máriin, celý stal magnifikatom! ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 58
- Každé úsilie o svätosť, každá aktivita zameraná na uskutočňovanie poslania Cirkvi, každé napĺňanie pastoračných plánov musí čerpať potrebnú silu z eucharistického tajomstva a musí k nemu smerovať ako k svojmu vrcholu. V Eucharistii máme Ježiša, máme jeho vykupiteľskú obetu, máme jeho zmŕtvychvstanie, máme jeho dar Ducha Svätého, máme adoráciu, poslušnosť a lásku k Otcovi. ECCLESIA DE EUCHARISTIA, bod 60
- cieľ: Žiť v Božej prítomnosti:
Aby sme mohli byť dokonalí tak, ako sa to jemu páči, musíme žiť s pokorou v jeho prítomnosti, zavinutí do jeho slávy, potrebujeme kráčať v jednote s ním, spoznávajúc jeho trvalú lásku v našich životoch. A keď si od Boha už nedržíme odstup a žijeme v jeho prítomnosti, môžeme jej dovoliť, aby preskúmala naše srdcia a presvedčila sa, či kráčajú po správnej ceste (porov. Ž 139, 23 – 24). Tak spoznáme príjemnú a dokonalú vôľu Pána (porov. Rim 12, 1 – 2) a dovolíme, aby nás sformoval ako nádobu (porov. Iz 29, 16). Mnohokrát sme už povedali, že Boh prebýva v nás, ale je lepšie povedať, že my prebývame v ňom; že on nám dovoľuje žiť v jeho svetle a v jeho láske. On je náš chrám: „O jedno prosím Pána a za tým túžim, aby som mohol bývať v dome Pánovom po všetky dni svojho života, aby som pociťoval nehu Pánovu a obdivoval jeho chrám“ (Ž 27, 4). „Jeden deň v tvojich nádvoriach je lepší než iných tisíce“ (Ž 84, 11). V ňom sme posvätení. GAUDETE ET EXSULTATE, O POVOLANÍ K SVÄTOSTI V SÚČASNOM SVETE, BOD 51
aktivita:
- spoločné pečenie
- rozjímanie nad textami z Ecclesia de eucharistia
- rozjímanie nad sv. Písmom:
-
S narodením Ježiša Krista to bolo takto: Jeho matka Mária bola zasnúbená s Jozefom. Ale skôr, ako by boli začali spolu bývať, ukázalo sa, že počala z Ducha Svätého. Jozef, jej manžel, bol človek spravodlivý a nechcel ju vystaviť potupe, preto ju zamýšľal potajomky prepustiť. Ako o tom uvažoval, zjavil sa mu vo sne Pánov anjel a povedal: „Jozef, syn Dávidov, neboj sa prijať Máriu, svoju manželku, lebo to, čo sa v nej počalo, je z Ducha Svätého. Porodí syna a dáš mu meno Ježiš; lebo on vyslobodí svoj ľud z hriechov.“ To všetko sa stalo, aby sa splnilo, čo Pán povedal ústami proroka: „Hľa, panna počne a porodí syna a dajú mu meno Emanuel, (Iz 7,14)“ čo v preklade znamená: Boh s nami. Keď sa Jozef prebudil, urobil, ako mu prikázal Pánov anjel, a prijal svoju manželku. Ale nepoznal ju, kým neporodila syna; a dal mu meno Ježiš.
A počul som mohutný hlas od trónu hovoriť: „Hľa, Boží stánok je medzi ľuďmi! A bude medzi nimi prebývať; oni budú jeho ľudom a sám Boh – ich Boh – bude s nimi.
zdieľanie:
- Čo pre vás osobne znamená, že Ježiš je tu pre všetkých?
- Máte v sebe život? Cítite, že žijete svoj život naplno? Ak nie, čo vám chýba? Alebo kto?
- Podeľte sa o svoju skúsenosť s Eucharistiou.
- Čo podľa vás znamená žiť v Jeho prítomnosti? Prebývať v nej (Ž 91)?
modlitba:
- Poproste svojho kňaza vo farnosti, aby vám spravil súkromnú adoráciu, duchovne tým vstúpte do Božej prítomnosti a už z nej neodchádzajte. Mnohokrát sme už povedali, že Boh prebýva v nás, ale je lepšie povedať, že my prebývame v ňom; že on nám dovoľuje žiť v jeho svetle a v jeho láske.
- Ak nebude možnosť adorácie, tak vyjdite do ulíc svojho mesta/obce a modlite sa zaň.
PRE DETI
aktivity:
* Zvoľte aktivity podľa seba a podľa detí, ktorým budú určené. Tu vám prinášame zopár nápadov, od ktorých sa môžete odraziť.
- omaľovánka Betlehemu (stiahnite si prílohu)
- pieseň od p. Janka Hríba: Krehký Ježiško
- nácvik na koledovanie
- spoločné pečenie narodeninovej torty pre Ježiša, stačí nejaká nepečená torta (smotanová torta) alebo zdobenie dopredu pripravených perníkov
- nezabudnite si odhaliť anjelikov